Tuesday, April 10, 2012

Balasan dan Azab bagi mereka yang melakukan kemungkaran...


Bismillahirahmanirrahim…
Assalamualaikum w.b.t
Salam sayang buat sidang pembaca blog sekalian. Alhamdulillah bersyukur saya ke hadrat illahi kerana dengan izin dan restunya dapatlah saya untuk menulis secebis tazkirah ringkas yang insya_Allah akan menjadi peringatan dan pengajaran buat kita semua.
Sidang pembaca blog yang dirahmati Allah sekalian,
Dalam surah an-Nisa ayat 56, Allah telah menceritakan tentang azab dan balasan yang diberikan kepada mereka yang membuat kemungkaran di dunia.
  
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا

Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang yang ingkar akan ayat-ayat kami kelak akan kami masukkan ke dalam neraka. Setiap kali kulit mereka hangus, lalu kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu. Dan(ingatlah) sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Sahabatku yang dimuliakan oleh Allah sekalian,
Itulah ancaman Allah buat orang-orang yang berbuat dosa di dunia. Mereka akan diseksa di neraka dan seksaan di neraka itu amat menyakitkan, tiada sebarang pengampunan dan tiada siapa yang boleh membantu mereka. Manusia yang membuat dosa akan dibakar di dalam api neraka sehingga kulit mereka hangus, lalu digantikan pula dengan kulit yang baru dan begitulah seterusnya mereka akan diazab. Yang kedengaran hanyalah teriakan “ALLAH…ALLAH…ALLAHUAKHBAR…YA ALLAH AMPUNILAH AKU YA ALLAH” tetapi semua itu sudah terlambat.
Manusia yang tidak pernah solah semasa hidup di dunia, maka mereka akan dibakar di dalam api neraka yang mendidih dan bergelojak sehingga tubuh mereka benar-benar hancur, lalu digantikan pula dengan tubuh yang baru..untuk apa??? Untuk mereka terus diseksa diatas dosa yang telah mereka lakukan..Masya_Allah!! Astaghfirullahalazim..
Sidang Muslimin dan Muslimat sekalian,
Ketika manusia diseksa di dalam neraka tiada apa yang dapat mereka lakukan selain menangis dan berteriak kerana seksaan yang amat pedih dan menyakitkan diberikan oleh Allah atas kemungkaran dan dosa mereka semasa berada di dunia.
Penghuni neraka dengan mudahnya tubuh mereka dihancurka dan  lidah mereka digunting serta dipotong.Masya_Allah!! Seksanya azab di neraka.
Sahabat-sahabatku cuba kita sama-sama bayangkan, semasa hidup di dunia apabila tangan kita terkena api atau air mendidih sungguh pedih kan??? Apa lagi kalau di neraka. Sesungguhnya kalau dikumpulkan segala kesakitan di dunia ini, masih tidak dapat menandingi kesakitan akibat azab paling ringan di neraka iaitu memakai teropah neraka.
Oleh itu marilah sama-sama kita menghindari segala kemungkaran dan memperbaiki segala amal kita kepada Allah. Sesungguhnya Allah tidak suka akan amalan yang banyak pada satu-satu masa tetapi tidak kekal bahkan Allah sangat menyukai amalan yang sedikit tetapi secara berterusan.

”ISTIQAMAHLAH DALAM SETIAP IBADATMU NESCAYA KAMU AKAN TERGOLONG DALAM GOLONGAN ORANG YANG MENDAPAT REDHA ALLAH S.W.T”




Sumber: Nadia (PIDACIL musim 4), Tafsir Pimpinan Ar-Rahman kepada pengertian Al-quran, Warden Asrama Al-Madrasatul Merchang (ASSALAM).

         

No comments: